Page 10 - IASIS

Basic HTML Version

10
|
ση από τη UNICEF και στην εθελοντι-
κή συµβολή µελών και φοιτητών ΑΕΙ
και ΤΕΙ της χώρας.
ΚΥΡΙΑ ΕΥΡΗΜΑΤΑ
• Δύο στους 3 εφήβους ανέφεραν ότι
τους αρέσει το σχολείο, µε το αντίστοι-
χο ποσοστό να µειώνεται σηµαντικά
µε την ηλικία των εφήβων (83,9%,
57,1% και 48,9% για τις ηλικίες 11,
13 και 15 ετών αντίστοιχα). Διαχρονι-
κά από το 1998 στο 2006 µειώνεται το
ποσοστό των εφήβων που τους αρέσει
το σχολείο (από 73,8%σε 63,7%) και
έκτοτε σταθεροποιείται.
• Τρεις στους 4 εφήβους ανέφεραν
ότι θεωρούν τη σχολική τους επίδοση
«καλή», σε υψηλότερο ποσοστό τα κο-
ρίτσια και οι µικρότεροι σε ηλικία µαθη-
τές συγκριτικά µε τα αγόρια και τους µε-
γαλύτερους σε ηλικία µαθητές.
• Ένας στους 3 εφήβους (32,0%) ανέ-
φερε ότι αισθάνεται πιεσµένος από το
σχολείο, σε υψηλότερο ποσοστό τα κο-
ρίτσια (44,5%) συγκριτικά µε τα αγό-
ρια (36,6%). Η πίεση που αισθάνονται
οι έφηβοι από το σχολείο αυξάνεται µε
την ηλικία τους.
• Από το 2010 στο 2014 µειώθηκε ση-
µαντικά το ποσοστό των εφήβων που
δηλώνουν πιεσµένοι από το σχολείο
(από 40,3% σε 32,0%).
• Σχεδόν 2 στους 3 µαθητές (70,4%)
απάντησαν ότι νιώθουν αποδεκτοί από
τους συµµαθητές τους ενώ λιγότεροι ότι
οι συµµαθητές τους χαίρονται που είναι
συµµαθητές (63,0%) και ότι οι συµ-
µαθητές τους είναι ευγενικοί και πρό-
θυµοι να βοηθήσουν ο ένας τον άλλον
(47,6%). Διαχρονικά, από το 1998 στο
2014, φαίνεται ότι µειώνεται η ικανο-
ποίηση των µαθητών από τις σχέσεις
τους µε τους συµµαθητές τους. Οι µεγα-
λύτεροι έφηβοι και τα κορίτσια δηλώ-
νουν λιγότερο ικανοποιηµένοι από τις
σχέσεις τους µε τους συµµαθητές τους.
• Σχεδόν 4 στους 5 µαθητές ανέφεραν
ότι νιώθουν αποδεκτοί από τους καθη-
γητές τους ενώ σε χαµηλότερα ποσο-
στά ότι οι καθηγητές τους νοιάζονται γι’
αυτούς (69,2%) και ότι εµπιστεύονται
τους καθηγητές τους (56,3%). Αντίθε-
τα µε την ικανοποίηση των εφήβων από
τις σχέσεις µε τους συµµαθητές τους, δι-
αχρονικά από το 1998 στο 2014, φαί-
νεται ότι αυξάνεται η ικανοποίησή τους
από τις σχέσεις µε τους καθηγητές τους.
Οι µεγαλύτεροι έφηβοι δηλώνουν λι-
γότερο ικανοποιηµένοι από τις σχέσεις
τους µε τους καθηγητές τους, χωρίς να
καταγράφονται διαφορές µεταξύ των
φύλων.
• Ποσοστό 6,4%των µαθητών απάντη-
σαν ότι έχουν υποστεί εκφοβισµό και
ποσοστό 7,5% ότι έχουν εκφοβίσει οι
ίδιοι άλλους τουλάχιστον 2 φορές τον
µήνα, µέσα στο τελευταίο δίµηνο πριν
από τη διεξαγωγή της έρευνας.
• Τα αγόρια συµµετέχουν σε εκφοβισµό
άλλων σε υψηλότερο ποσοστό από τα
κορίτσια (10,7% και 4,4% αντίστοι-
χα) ενώ τα δύο φύλα υφίστανται εκφο-
βισµό σε παρόµοια ποσοστά.
• Οι 13χρονοι και 15χρονοι έφηβοι
συµµετέχουν σε εκφοβισµό άλλων και
υφίστανται οι ίδιοι εκφοβισµό σε υψη-
λότερο ποσοστό από τους 11χρονους.
• Από το 2010 στο 2014 το ποσοστό
εφήβων που αναφέρουν ότι υπέστησαν
εκφοβισµό, µέσα στο τελευταίο δίµηνο
πριν από τη διεξαγωγή της έρευνας, µει-
ώνεται από 8,5% σε 6,4% ενώ αντί-
στοιχα το ποσοστό εφήβων που εκφο-
βίζουν άλλους µειώνεται στο µισό (από
15,8% σε 7,5%).
• Οι τρόποι εκφοβισµού που αναφέρθη-
καν συχνότερα από τους εφήβους είναι
τα λεκτικά πειράγµατα, τα πειράγµατα/
χειρονοµίες σεξουαλικού περιεχοµένου
και η διάδοση ψεµάτων και φηµών.
Η
«Έρευνα για τις συµπε-
ριφορές που συνδέο-
νται µε την υγεία των
εφήβων µαθητών» δι-
εξάγεται στο πλαίσιο
του διεθνούς προγράµµατος «Health
Behaviour in School - Aged Children»
υπό την αιγίδα του Παγκόσµιου Οργα-
νισµού Υγείας. H έρευνα επαναλαµβά-
νεται ανά τετραετία σε περισσότερες
από 40 χώρες, παρέχοντας πολύτιµες
πληροφορίες για τον τρόπο ζωής των
εφήβων και τους κινδύνους που απει-
λούν την υγεία τους. Οι πληροφορίες
αυτές κατευθύνουν τις πολιτικές πρό-
ληψης των κρατών που συµµετέχουν
στο πρόγραµµα. Στη χώρα µας τo πρό-
γραµµα πραγµατοποιείται από το ΕΠΙ-
ΨΥ από το 1998 µε την επιστηµονική
ευθύνη της Οµότιµης Καθηγήτριας του
Πανεπιστηµίου Αθηνών, κ. A. Κοκκέ-
βη. Στην έρευνα του 2014 συµµετείχε
πανελλήνιο αντιπροσωπευτικό δείγµα
4.141 µαθητών εφηβικής ηλικίας (ΣΤ΄
Δηµοτικού, Β΄ Γυµνασίου και Α΄ Λυκεί-
ου) από 245 σχολικές µονάδες. Οι µα-
θητές απάντησαν σε ανώνυµο ερωτη-
µατολόγιο που συµπλήρωσαν µέσα
στις τάξεις τους. Η έρευνα υλοποιήθη-
κε χάρη στη µερική οικονοµική ενίσχυ-
ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ
6,4% των µαθητών
τον έχει υποστεί